Tuesday, July 14, 2009

1Malaysia:Idea Bijok?

Saya tidaklah bermaksud untuk memberikan komen berkenaan 1Malaysia yang telah diilhamkan oleh Dato' Seri Najib Tun Razak. Begitulah adat, setiap pemimpin yang datang dan pergi membawa idea2 mereka. Terbaru, semalam saya melihat di kaca TV 100 hari pemerintahan di bawah Perdana Menteri baru. Sama seperti pemimpin yang dahulu, mengumumkan pelbagai pengumuman yang mengangakan mulut mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik di kampung, tidak habis-habis, buat lawatan mengejut ke sana dan ke mari.
Saya tidak hendak perkatakan itu. Cuma hadir sesuatu rasa dalam hati saya ini. Saya terfikir selepas melihat di TV juga lagu baru 1Malaysia.
Hmmmm,macam-macam yea.Manusia membawa matlamat dan tema dalam pemerintahan. Membawa idea itu dan ini namun semuanya adalah matlamat keduniaan semata-mata tanpa ada matlamat akhirat yang dijunjung.
Ke mana hendak di bawa matlamat keduniaan? Tidak tahukah atau sengaja buat-buat lupa?Dunia sudah tua....tetapi itu juga yang dikejar dan didamba...Matlamat untuk ke akhirat tidak pernah dipromosikan sehebat2nya seperti mana mempromosikan Matlamat 1Malaysia di TV.
Kempen menutup aurat tidak pernah ada di TV, kempen pengharaman arak kepada muslim juga tidak ada. Iklan tentang menunaikan solat juga langsung tidak ada.
Ke mana sebenarnya kita ini hendak di bawa?
Pelbagai program hiburan dan nyanyian yang merosakkan lagi melalaikan tumbuh bagai cendawan, melata dan merata-rata. Huh, saya tidak suka dengan perkembangan sebegini.Saya menyimpan benci di dalam hati!Benci pada budaya fasad ini!
Sungguh negara telah merdeka namun minda umah masih kuat terjajah.Kita hari ini telah hilang suara umah yang bimbang tetang akidah anak-anak mereka. Kalau dahulu masyarakat Islam di Singapura bangkit menentang pemurtadan akidah seorang gadis bernama Natrah, hari ini umat menjadi 'buta' dan 'pekak' dengan banyak kes murtad dalam negara!
Lihatlah betapa matinya hati umah.
Tuhan,
ke mana hendak aku adukan kegelisahan ini?
Tuhan,
ke mana hendak ku khabarkan nasib umat Muhammad ini?
Suara ulama' sudah tidak lagi dipeduli,
kejahatan dan kemaksiatan tumbuh subur
dunia telah rosak
rosak dengan tajaan kejahatan
dari musuh-musuh Allah!
Laknat Allah atas musuh-musuh-Nya. Hancurkanlah mereka, cerai beraikan pakatan kejahatan mereka wahai Tuhan kami yang maha hebat!

No comments: