Tuesday, October 6, 2009

Pergi Tak Kembali


Nik Mohd Azhari bin Nik Hassan

1979 - 2009

Al-Fatihah



Lama tidak menulis. Sepanjang tempoh senggang itu, banyak yang telah terjadi. Rupanya saya tidaklah sehebat kak Hayat, mampu menulis dan mencurah isi hatinya di kertas dan lantas sya biarkan sahaja blog ini tidak terisi. Abang Azhari telah kembali ke rahmatullah pada 1 Ramadhan yang lalu. Sedihnya hati tidak mampu diluahkan. Perginya dia mendahului abah dan ma yang uzur dan tua itu. Sungguh, saat ini hanya kenangan semalam yang menjadi ubat kepada rindu senda gurau dan senyumnya.

Pada syawal kali ini, kuburnya menjadi tempat ziarah kami. Syawal yang lalu kami masih bersama membacakan yasiin di kubur arwah kakak. Kali ini abang dipertemukan dengan kakak. Kami adik-adikmu ini entah bila akan mengikut jejak mu.

Abang, teringat kak Hayat cakap abang telah menyusul langkah arwah Kak Nor, dan siapa pula antara kami adik-adikmu yang masih tinggal ini yang akan menyusul kemudian. Ya Allah, semoga abang ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Berehatlah di sana..

Sayu mengenangkan pemergianmu abang. Tempatmu di sisi kami kini kosong tidak terisi dan tidak akan berganti. Terlalu banyak jasa-jasa abang terhadap adik-adik. Tahu tak abang, adik Hafiz sunyi. Katanya dia sudah tak ada kawan. Yea, kawan yang rajin bawa dia pergi beli kelengkapan sekolah dia, kawan untuk bermain Sahiba, kawan yang rajin ajar dia matematik, kawan yang rajin bawa dia jalan-jalan.

Ikin juga tidak akan lupa wajah putih bersih abang malam terakhir melihat abang di sisi, ikin tidak akan lupa kenangan malam terakhir kita berbuka puasa bersama. Kalaulah masa dapat diundur, ikin nak kucup tangan abang, minta maaf atas khilaf dan dosa ikin pada abang.

Sungguh, kini kami sudah tidak ada lagi abang yang rajin belanja burger, abang yang rajin 'usik-usik' adik. Sunyinya ya Allah. Teringat senyum tawa abang, segalanya masih segar diingatan.

Namun tidak mengapa, Allah sayangkan abang melangkaui cinta dan kasih kami. Kami tidak akan lupakan abang. Abang tetap ada di sisi kami.

Kami doakan kebaikan-kebaikan selama hayat abang dahulu sebagai bekalan abang di sana. Kami sayangkan abang! Al fatihah...

No comments: