Wednesday, August 3, 2011

Tazkir Buat Diri




Sewaktu Rasulullah SAW melangkah ke mimbar, para sahabat mendengar Nabi SAW mengucapkan amin beberapa kali, tetapi mereka tidak mendengar doa yang diaminkan oleh Rasulullah itu. Perkara yang diaminkan oleh Nabi, doa yang dibaca oleh para malaikat iaitu;

1. Celakalah orang yang tidak mendapat pengampunan Allah setelah berakhirnya bulan Ramadhan. Ini kerana bulan Ramadhan adalah bulan Maghfirah yang dijanjikan keampunan oleh Allah kepada hamba-hambaNya. Celakalah bagi mereka yang tidak menggunakan peluang ini untuk memohon ampun di atas segala dosa-dosa sepanjang hidupnya selama ini, sebaliknya berterusan dalam kemaksiatan dan langsung tidak menghargai dan berpaling dari pintu taubat yang Allah SWT buka seluas-luasnya pada bulan Ramadhan yang mulia ini.

2. Celakalah orang yang derhaka pada orang tuanya. Tidak menghiraukan makan minum mereka, tidak bertanya khabar mereka dan membiarkan orang tua mereka hidup dalam kelaparan.

3.Celakalah orang yang tidak berselawat ke atas Rasulullah apabila disebutkan namanya. Berselawat disini tidaklah hanya mengucapkan selawat dibibir sahaja, tetapi apabila disebutkan nama Baginda, maka kita wajib mengingati Baginda, merindui Baginda Rasulullah SAW, perlu timbul rasa kasih dan sayang yang amat mendalam pada baginda. Kalau ibubapa kita apabila disebutkan nama mereka, kita tentu akan terbayangkan mereka, maka pada Rasulullah SAW, lebih-lebih lagi kita perlu mengingati dan merinduinya.

Sejauh manakah kita merindui dan mencintai Nabi kita ini, yang telah banyak bersusah payah kerana kita, yang amat menyayangi umatnya, yang bimbang jika seorang pun umatnya masuk neraka…..

Kisah Bilal yang merindui Rasulullah SAW sesudah Baginda wafat

Sesudah kewafatan Rasulullah SAW, Bilal berpindah dari Madinah ke sebuah tempat yang lain, antara sebabnya kerana tidak tahan melihat Makam Rasulullah SAW yang berada dalam Masjid Nabi. Setiap kali melihatnya, maka Bilal akan menangis mengenangkan Rasulullah SAW.

Suatu malam, Bilal bermimpi didatangi Rasulullah SAW, Baginda bertanya kepada Bilal kenapa sudah lama tidak menziarahi Baginda. Apabila tersedar, Bilal terus ke Madinah menziarahi makam Rasulullah SAW. Apabila masuk waktu solat, Bilal pun melaungkan azan. Seluruh madinah menangis mendengar azan yang dilaungkan oleh Bilal, mereka terkenangkan Rasulullah SAW kerana azan yang dilaungkan Bilal.

Begitulah kasih dan cintanya para sahabat pada Rasulullah SAW….


sumber:maghfirah.wordpress.com

1 comment:

With Julia said...

Aminnnnnnnnn. Suatu perkongsi sejarah yg berguna utk kita senantiasa mengingati Allah dan Rasullulah. :)